Kutatás // Research

Az MTA–ELTE Kollaboratív Írás Kutatócsoport a magyar középiskolások írásbeliségének a diákok szociokulturális hátterével összefüggő jelentős különbségeivel foglalkozik. Míg a nemzetközi kutatások rámutattak arra, hogy az egyéni írásnak olyan pozitív hatásai vannak, amelyek befolyásolhatják az írásbeliség egészét, a kollaboratív írás iskolai vizsgálatával célunk annak feltárása, hogy ezek a hatások az írásbeliségben különböző módon jártas tanulóknál egyaránt előidézhetők-e. Ennek érdekében eltérő szociokulturális hátterű diákpárok közösen folytatott írásgyakorlatait alakítjuk ki és elemezzük kevert módszertan alkalmazásával. Egyszerre vállalkozunk körükben az írásbeliség általános gyakorlatainak etnográfiai feltárására, valamint annak a kérdésnek a megválaszolására, hogy a kollaboratív írás mint tudományos beavatkozás hatással van-e az iskolai írásbeliségre. A kutatás a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázatának támogatásából valósul meg (vezető kutató: Bodó Csanád, SZKF2022-6/2022, Kollaboratív írás: A különböző szociokulturális háttérrel rendelkező diákok íráskészségének fejlesztése).

MTA–ELTE Collaborative Writing Research Group addresses the significant differences in Hungarian secondary school students’ literacy related to their sociocultural background. Given that individual writing has positive effects that can influence literacy as a whole, we aim to examine whether these effects can be produced in students with low literacy skills. To this end, we study the collaborative writing of student pairs with different sociocultural backgrounds. By using a mixed method approach we plan both to implement an in-depth and situated exploration of literacy practices in general and to examine how scholarly intervention affects school literacy. The project is supported by the Research Programme for Public Education Development of the Hungarian Academy of Sciences (PI: Csanád Bodó, SZKF2022-6/2022, Collaborative writing: Literacy development for and by high-school students from diverse sociocultural backgrounds).


A 2023–2024-es tanévben Szabó Gergely, a kutatócsoport tagja a kutatási projekthez kapcsolódva az Új Nemzeti Kiválóság Program (ÚNKP-23-4, „Tudománnyal fel!” Felsőoktatási Doktorvárományosi és Posztdoktori Kutatói Ösztöndíj) ösztöndíjában részesült, kutatásának címe A kollaboratív írás részvételi vizsgálata a felsőoktatásban.

In the academic year of 2023/2024, Gergely Szabó, a member of the research group has been supported by the New National Excellence Program (ÚNKP-23-4, postdoctoral category), connected to the research project. The title of his research is The participatory study of collaborative writing in higher education.